Blog

12 december 2018

Als werkgever weet je dat je aan de slag moet met mantelzorg. De cijfers liegen er immers niet om. Door de vergrijzing en de grote arbeidstekorten bijvoorbeeld in de zorg komen er meer en meer mantelzorgers bij. Hoe pak je dat aan als werkgever? We zetten 3 tips voor je op een rij, waarmee je direct van start kunt.

Tip 1: Geef heldere informatie

Mantelzorgers hebben vaak te maken met ingewikkelde zorgsituaties, een wirwar van wetten en regels en onbegrip in hun werkomgeving. Zij zijn daarom vooral gebaat bij helderheid. Wat betekent werk en mantelzorg in de praktijk? Zorg ervoor dat alle informatie netjes wordt ontsloten – voor zowel medewerkers als leidinggevenden. Zodat iedereen binnen je bedrijf snapt wat mantelzorg inhoudt én weet waar een overzicht staat van alle ondersteuningsmogelijkheden, bijvoorbeeld via je intranet of een community. Gemeente Roermond en ABN AMRO gingen je voor.

Tip 2: Denk in maatwerk


Denk naast het inzetten van wettelijke verlofregelingen ook aan maatwerkoplossingen voor je medewerkers. Hoe? Dat kan op allerlei manieren. Van een taxichauffeur die wisselt van lange ritten naar kortere ritten om tussen de werkzaamheden door haar hulpbehoevende ouders te helpen tot flexibele werktijden zodat een mantelzorger op tijd bij de apotheek kan zijn. Als je in gesprek gaat met je medewerkers kom je vast op veel meer ideeën.

Tip 3: Maak het onderdeel van je duurzaam inzetbaarheidsbeleid

Neem mantelzorg mee als onderdeel van het duurzaam inzetbaarheidsbeleid. Mantelzorg is een live event en vraagt van medewerkers regie houden op de werk-zorg balans. Zorg ervoor dat iedereen in je bedrijf weet krijgt van de dynamiek en dilemma’s van mantelzorg. Zo investeer je in het kapitaal van je bedrijf: je medewerkers.

Meer tips nodig? Lees de whitepaper van de Amerfoortse of neem vrijblijvend contact op met Jong en Veer.